ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΚΑΙ ΝΗΣΤΕΙΑ

mesogeiaki2
Νηστεία ονομάζεται η εκούσια ή ακούσια αποχή από τροφή (άλλως ασιτία). Κυρίως ο όρος αυτός χρησιμοποιείται από πολλούς λαούς για την εκούσια αποχή σε ορισμένες τροφές ιδίως για θρησκευτικούς λόγους.
Κατά τις ημέρες των νηστειών επιβάλλεται η αποχή της βρώσης:
  • κρέατος,
  • αυγών,
  • ζωικών προϊόντων,
  • γάλακτος και γαλακτοκομικών προϊόντων,
  • ιχθύων – εξαιρούνται τα μαλάκια και τα όστρακα, όπως επίσης και τα παρασκευάσματα από τα αυγά των ψαριών: ταραμάς, αυγοτάραχο και χαβιάρι,
  • ελαίου – εξαιρούνται οι καρποί της ελιάς, που αν και παράγουν το λάδι, εν τούτοις καταναλώνονται εν καιρώ νηστείας
  • οίνου και των διαφόρων οινοπνευματωδών ποτών.
Οι τροφές, που επιτρέπονται κατά τη νηστεία συνοπτικά είναι:
  • Φρούτα, λαχανικά και χυμοί φρούτων
  • Καφές, Τσάι, Χαμομήλι, Φασκόμηλο, κ.ά. βότανα)
  • Προϊόντα, που βασίζονται στα δημητριακά, σιτηρά, αρτοσκευάσματα
  • Όσπρια
  • Ξηροί καρποί, σησαμέλαιο, ταχίνι
Στην νηστεία των Χριστουγέννων εκτός από ξηρά τροφή, επιτρέπεται και η λήψη τροφών, που περιέχουν λάδι ή άλλες φυτικές λιπαρές ουσίες καθώς και τα  ψάρια. 

 

ΤΑ ΟΦΕΛΗ ΤΗΣ ΝΗΣΤΕΙΑΣ

 

Η αυξημένη κατανάλωση φρούτων, λαχανικών και οσπρίων, η μειωμένη πρόσληψη κορεσμένου  λίπους και η αυξημένη κατανάλωση μονοακόρεστων και πολυακόρεστων  λιπαρών οξέων συμβάλει σε χαμηλότερα επίπεδα χοληστερόλης στο αίμα,  αρτηριακής πίεσης και χαμηλότερο κίνδυνο καρδιακών παθήσεων. 
Η ορθόδοξη νηστεία βοηθά στη μείωση του σωματικού βάρους και στη χαμηλότερη αντίσταση στην ινσουλίνη, η οποία είναι ιδιαίτερα ευνοϊκή για την αποφυγή πολλών ασθενειών που χαρακτηρίζονται από χρόνια φλεγμονή (πχ. ΣΔ 2).
Τα αυξημένα επίπεδα των διαιτητικών ινών, βελτιώνουν τη λειτουργεία του εντέρου και λύνουν τα προβλήματα δυσκοιλιότητας. Και η αυξημένη κατανάλωση  μαγνησίου και καλίου, βιταμινών C και Ε, φυλλικού οξέος, καροτενοειδών, φλαβονοειδών και άλλων φυτοχημικών ενισχύουν το ανοσοποιητικό και εμποδίζουν την παραγωγή ελεύθερων ριζών. 

 

 

Κάποιες διατροφικές ελλείψεις που ίσως προκύπτουν από την νηστεία είναι η μειωμένη πρόσληψη πρωτεϊνών υψηλής βιολογικής αξίας, η μειωμένη πρόσληψη ασβεστίου, σιδήρου και των βιταμινών του συμπλέγματος Β .
Πηγές αυτών των θρεπτικών συστατικών και ιχνοστοιχείων είναι:

 

Share:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

Διαβαστε επισησ

Ρεβυθοκεφτέδες

Υλικά 1 κούπα ρεβύθια 1/3 κούπας ελαιόλαδο 2 κ.γ. κύμινο 1 κγ σκόρδο 2 λεμόνια στημένα ξύσμα από 2 λεμόνια 1/2 ματσάκι μαϊντανό 6-8 κ.σ 

Τραχανά με κοτόπουλο

Σούπα τραχανά με κοτόπουλο, μια παραδοσιακή συνταγή, εύκολη, γρήγορη και θρεπτική… ΥΛΙΚΑ (για 4 μερίδες )   600γρ φιλέτο κοτόπουλου κομμένο σε κυβάκια 1 λίτρο

Σουφλέ σπανάκι

Εύκολο, γρήγορο, ελαφρύ και νόστιμο σουφλέ σπανάκι με τυρί και γαλοπούλα… Ιδανικό για αρχάριους…. Υλικά  8 φέτες ψωμί ολικής 1000γρ σπανάκι 1 κρεμμύδι 4 φέτες