Βιταμινες απαραιτητες για την λειτουργεια του οργανισμου!

Οι βιταμίνες είναι πολύ σημαντικές στη διατροφή μας και τις προσλαμβάνουμε από πολλά τρόφιμα.  Η βιταμίνη Α είναι απαραίτητη για τον οργανισμό μας καθώς ενισχύει την καλή όραση και το ανοσοποιητικό μας σύστημα. Βρίσκεται στο γάλα, στα αυγά, στις γλυκοπατάτες, σε πορτοκαλί και κόκκινα φρούτα και στα φυλλώδη λαχανικά. Η έλλειψη της μπορεί να προκαλέσει τύφλωση κατά την διάρκεια της νύχτας.

Η βιταμίνη Β βρίσκεται σε σιτηρά ολικής άλεσης, εμπλουτισμένα προϊόντα όπως το ψωμί και τα δημητριακά, ζωικά προϊόντα. Είναι υπεύθυνη για πολλές δραστηριότητες στον οργανισμό μας, όπως μεταδίδει νευρικές λειτουργίες, διαφοροποιεί τα κύτταρα, ρυθμίζει την καρδιακή συχνότητα των παλμών, την πέψη, τη σύσπαση των μυών και τη λειτουργία του εγκεφάλου. Η έλλειψη της μπορεί να εκδηλωθεί με τα παρακάτω συμπτώματα: αδυναμία συγκέντρωσης, χρόνια κόπωση, αϋπνία, καρδιακές αρρυθμίες, νευρικότητα, παράνοια, φόβο και κατάθλιψη.

Η βιταμίνη C βοηθά στην προστασία των κυττάρων και υποστηρίζει το ανοσοποιητικό μας σύστημα. Τρόφιμα πλούσια σε βιταμίνη C είναι οι κόκκινες και πράσινες πιπεριές, οι ντομάτες, το μπρόκολο, τα ακτινίδια, τα πορτοκάλια και άλλα εσπεριδοειδή, οι φράουλες κ.α. Η έλλειψη βιταμίνης C μπορεί να προκαλέσει σκορβούτο. Επίσης το κάπνισμα αυξάνει την ανεπάρκεια βιταμίνης C μεταξύ 30 και 50%.

Η βιταμίνη D είναι απαραίτητη για τα οστά, τους μύες, το ανοσοποιητικό σύστημα και την επικοινωνία μεταξύ του εγκεφάλου και του υπόλοιπου σώματος. Βρίσκεται σε λιπαρά ψάρια, ιχθυέλαια, ενισχυμένα γαλακτοκομικά προϊόντα και εμπλουτισμένα δημητριακά. Η ανεπάρκεια βιταμίνης D μπορεί να προκληθεί από ανεπαρκή έκθεση στο ηλιακό φως και επηρεάζει το ασβέστιο καθώς κάνει ασθενέστερα τα οστά. Στα παιδιά μπορεί να προκληθεί ραχίτιδα ενώ στους ενήλικες οστεομαλακία. Ακόμη η έλλειψη της συνδέεται με ευαισθησία σε άλλες ασθένειες όπως ο καρκίνος, η υπέρταση, η σκλήρυνση κατά πλάκα, η συναισθηματική διαταραχή, η κατάθλιψη και η σχιζοφρένεια.

Η βιταμίνη Ε ή αλλιώς η βιταμίνη της ομορφιάς, έχει ισχυρή αντιοξειδωτική δράση και καταπολεμά τη βλαβερή παρουσία των ελεύθερων ριζών που προέρχονται από τον σύγχρονο τρόπο ζωής (κάπνισμα, ατμοσφαιρική ρύπανση, οξειδωτικό στρες, άγχος κ.λπ.), εμποδίζει την καταστροφή – οξείδωση των λιπαρών οξέων στον εγκέφαλο και στο αίμα και μειώνει τη γήρανση των ιστών. Η βιταμίνη Ε υπάρχει κυρίως στα φυτικά έλαια, ελαιόλαδο, αβοκάντο, τους ξηρούς καρπούς, τους σπόρους και τα όσπρια.

Η βιταμίνη Κ έχει δύο μορφές την Κ1 η οποία βρίσκεται στα πράσινα λαχανικά όπως το σπανάκι, το μπρόκολο, τα λαχανάκια Βρυξελλών, το λάχανο και την Κ2 η οποία παράγεται από βακτήρια. Διαδραματίζει καίριο ρόλο στην πήξη του αίματος, αποτρέποντας την αιμορραγία. Επίσης η βιταμίνη Κ2 είναι απαραίτητη για την υγεία των οστών μας και αποτελεί μέτρο για την πρόληψη της οστεοπόρωσης.

Share:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

Διαβαστε επισησ

Ρεβυθοκεφτέδες

Υλικά 1 κούπα ρεβύθια 1/3 κούπας ελαιόλαδο 2 κ.γ. κύμινο 1 κγ σκόρδο 2 λεμόνια στημένα ξύσμα από 2 λεμόνια 1/2 ματσάκι μαϊντανό 6-8 κ.σ 

Τραχανά με κοτόπουλο

Σούπα τραχανά με κοτόπουλο, μια παραδοσιακή συνταγή, εύκολη, γρήγορη και θρεπτική… ΥΛΙΚΑ (για 4 μερίδες )   600γρ φιλέτο κοτόπουλου κομμένο σε κυβάκια 1 λίτρο

Σουφλέ σπανάκι

Εύκολο, γρήγορο, ελαφρύ και νόστιμο σουφλέ σπανάκι με τυρί και γαλοπούλα… Ιδανικό για αρχάριους…. Υλικά  8 φέτες ψωμί ολικής 1000γρ σπανάκι 1 κρεμμύδι 4 φέτες