Διατροφή και γυναικεία υπογονιμότητα

Η λήψη υδατανθράκων υψηλού γλυκαιμικού δείκτη και η κατανάλωση κορεσμένων λιπαρών οξέων οδηγούν σε παχυσαρκία και ινσουλινοευαισθησία που σε συνδυασμό με την έλλειψη φυσικής δραστηριότητας έχουν ως αποτέλεσμα μεγάλες πιθανότητες υπογονιμότητας στις γυναίκες. Έρευνες έδειξαν επίσης ότι υψηλές τιμές γλυκοζυλιωμένης αιμοσφαιρίνης (HbA1c) είναι δυνατόν να οδηγήσουν σε μειωμένες πιθανότητες σύλληψης στις γυναίκες. Για καλύτερη λοιπόν αναπαραγωγική ικανότητα, συστήνεται η απόκτηση φυσιολογικού ΔΜΣ και η αύξηση φυσικής δραστηριότητας.

 

Ποιο μοντέλο διατροφής είναι το καλύτερο;

Η σωστή διατροφή θα πρέπει να περιλαμβάνει χαμηλή πρόσληψη trans λιπαρών οξέων με ταυτόχρονα αυξημένη πρόσληψη μονοακόρεστων λιπαρών οξέων, αυξημένη πρόσληψη πρωτεϊνών από φυτικές πηγές (κυρίως λαχανικά) και λιγότερο από ζωικές πηγές, η πρόσληψη (κυρίως) μη-αιμικού σιδήρου από τροφές όπως τα όσπρια και η πρόσληψη σιδήρου σε μορφή συμπληρώματος, μειώνουν την πιθανότητα διαταραχής της ωορρηξίας. Επίσης αυξημένη πρόσληψη φυτικών ινών και γαλακτοκομικών προϊόντων με αυξημένα λιπαρά και παγωτό κατά τη διάρκεια των προσπαθειών σύλληψης.Τέλος, η χορήγηση πολυβιταμινούχου σκευάσματος και κυρίως βιταμινών του συμπλέγματος Β πιθανώς προφυλάσσει τις γυναίκες από την ανάπτυξη ανωορρηξίας.

Αντιοξειδωτικά συμπληρώματα Τα αντιοξειδωτικά συμπληρώματα πιθανότατα δεν κάνουν διαφορά
Φολικό οξύ, βιταμίνη Β12 Το φολικό οξύ μπορεί να αυξήσει τη γονιμότητα και τα ποσοστά ζωντανών γεννήσεων. Δόσεις υψηλότερες από τις συνιστώμενες μπορεί να προσφέρουν μεγαλύτερο όφελος, όπως και η πρόσθετη πρόσληψη βιταμίνης Β12
Βιταμίνη D Δεν έχει σημαντική επίδραση στη γονιμότητα.
Διαιτητικά λίπη Τα trans λιπαρά οξέα σχετίζονται με χαμηλότερη γονιμότητα, ενώ τα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα μακράς αλυσίδας έχουν την αντίθετη σχέση

 

Πολυκυστικές ωοθήκες και υπογονιμότητα

 

Η συχνότητα του συνδρόμου πολυκυστικών ωοθηκών είναι αρκετά υψηλή: περίπου έξι στις δέκα γυναίκες πάσχουν από αυτό, ενώ πολλές από αυτές ούτε καν το γνωρίζουν.Στο ΣΠΩ διαταράσσεται η ισορροπία των ορμονών που ρυθμίζουν την ωορρηξία. Φυσιολογικά, κατά τη διάρκεια ενός κανονικού κύκλου τα οιστρογόνα, η τεστοστερόνη και η ωχρινοποιητική ορμόνη (LH) αυξάνονται και ελαττώνονται ρυθμικά, και η γυναίκα οδηγείται σε έμμηνο ρύση. Σε περιπτώσεις γυναικών με πολυκυστικες ωοθήκες, οι ορμόνες αυτές παραμένουν σε υψηλά επίπεδα. 

Το κατεξοχήν ορμονικό χαρακτηριστικό του συνδρόμου είναι τα αυξημένα επίπεδα LH στο πλάσμα και τα ελαττωμένα επίπεδα FSH. Η συνεχής δράση της αυξημένης LH στα κύτταρα της θήκης των ωοθυλακίων προκαλεί αυξημένη παραγωγή ανδρογόνων. Τα αυξημένα ανδρογόνα προκαλούν αμηνόρροια και υπερτρίχωση. Τα οιστρογόνα πιθανώς προκαλούν τάση παχυσαρκίας.

Διατροφη και ΣΠΩ

 

Τρόφιμα που πρέπει να προσθέσουμε στην διατροφή μας είναι:

 

  1. λαχανικά με υψηλή περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες, όπως το μπρόκολο, κουνουπίδι, μαρούλι, πιπεριές, φασόλια, φακές, γλυκοπατάτες, κολοκύθι.
  2. άπαχη πρωτεΐνη, όπως τα ψάρια και το κοτόπουλο.
  3. αντιφλεγμονώδη τρόφιμα και μπαχαρικά, όπως κουρκούμη, ντομάτα, σπανάκι, βατόμουρα, φράουλες, σολομός, σαρδέλες.

 

Τρόφιμα που πρέπει να αποφύγουμε είναι:

  1. τρόφιμα με υψηλή περιεκτικότητα σε απλούς υδατάνθρακες, όπως το άσπρο ψωμί.
  2. ζαχαρούχα σνακ και ποτά.
  3. φλεγμονώδη τρόφιμα, όπως επεξεργασμένα και κόκκινα κρέατα.

 

Ινοσιτόλη                                                                                                                                                                                                                       Η ινοσιτόλη ή αλλιώς βιταμίνη Β8 φαίνεται ότι σε δόσεις 2000-4000 mg, σε καθημερινή βάση βοηθάει στην:

  1. Αύξηση της πιθανότητας εγκυμοσύνης σε ασθενείς με Σύνδρομο Πολυκυστικών Ωοθηκών.
  2. Μείωση των επίπεδων ανδρογόνων στο αίμα, κι επομένως βελτιώνει τα σχετικά συμπτώματα όπως την ακμή και την υπερτρίχωση.
  3. Μείωση της αντίσταση στην ινσουλίνη, που συχνά συνυπάρχει με το σύνδρομο.

Share:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

Διαβαστε επισησ

Προπονηση, τι να φαω?

Όσο μεγαλώνουμε η μυϊκή μας μάζα αρχίζει να μειώνεται και ταυτόχρονα γίνεται πιο δύσκολο και να την αυξήσουμε. Οι περισσότεροι άνθρωποι αρχίζουν να χάνουν μυς

Γευματα στην παραλια

Η αγαπημένη δραστηριότητα όλων το καλοκαίρι είναι το μπάνιο στη θάλασσα!    Μια μέρα στην παραλία πρέπει να συνοδεύεται και από τα κατάλληλα σνακ για

Συναισθηματική vs Πραγματική πείνα

1) Πως θα αναγνωρίσουμε την συναισθηματική πείνα. Πόλλες φορές αναζητάμε φαγητό σε καταστάσεις άγχους ή συναισθηματικής πίεσης ως ανακούφιση. Η κατανάλωση αυτή του φαγητού ονομάζεται

Θηλασμός

Ο θηλασμός αποτελεί τον ιδανικότερο τρόπο σίτισης για τα βρέφη έως 6 μηνών και έχει οφέλη τόσο για το βρέφος οσο και για την ιδια